Korona-ajan alku


Olen ollut lomautettuna opettajan työstäni kuvataiteen perusopetuksessa maaliskuun 17. päivästä lähtien. Nyt aikaa omalle taiteelliselle työskentelylle onkin yllättäen runsaasti. Arki muuttui kerrasta ihan uudeksi ja erilaiseksi. Viikottaiset toimet piti suunnitella kokonaan uudestaan. Oman taiteeni työskentelyrupeamat olivat ennen koronaa olleet tietyt päivät ennen iltapäivän ja illan opetustöihin lähtemistä ja viikonloput olin pääasiassa metsissä vaeltamassa. Alkuun vapauden huuma veti niin voimakkaasti erämaahan ja luontoon, että sinne lähdin ja nautin suunnattomasti Pohjois-Karjalan tarjoamista vaaramaisemista, rauhasta ja hiljaisuudesta lumikenkäillen ja patikoiden.



Työhuoneellani olin päässyt onneksi jo joululomalla hyvin alkuun useampaakin uutta isoa maalausta työstäen ja kotioloissakin olin ryhtynyt vaivihkaa tarkempaan, keskittyneeseen ja ajatuksia tyhjentävään maalausprosessiin tutkien ja maalaten urpiaisia, joihin olin luonnossa ottanut varsin läheistäkin kontaktia. Olen erityisen viehättynyt niiden tuttavallisuudesta ja siitä, että ne antoivat kuvata itseään yllättävän rohkeasti.

Pia Saari: Urpiainen, öljyväri puulle, 20 x 20 cm, 2020

Vähitellen olen saanut arkirutiinini kohtuullisen mielekkääseen järjestykseen. Tasapaino oman elämäni uuteen arkeen löytyi taiteellisesta työskentelystäni sekä metsäretkistäni tämän koronamylläkän keskellä.

Voimia, malttia ja luovaa ajattelua toivon kaikille tähän uuteen maailman aikaan.

Pia Saari: Lumottu saari, öljyväri pellavakankaalle, 100 x 100 cm, 2020


Kommentit

Suositut tekstit