Kuvataidekoulu-moodi

”Täällä tulee kuvataidekoulu-moodi päälle. Tulee tehtyä sellaisia asioita, joita ei kotona tulisi tehtyä.”
”Luovuus naksahtaa päälle täällä kuviskoulussa ja jotenkin ajatus vapautuu.”
”Joskus ei meinaa irrota, mutta sit kun vaan alkaa hahmotella jotain, niin idea lopulta tulee, kotona ei jaksaisi.”
Siinä muutamia kirjaamiani oppilaitteni pohdintoja kuvataideopinnoistaan, keskusteltuamme siitä, mikä on se tekijä, joka saa heidät tulemaan kuvataidekouluun ja sitoutumaan opintoihinsa vuosikausiksi. 

Luovia ihmisiä tarvitaan monella alalla ja ongelmanratkaisukykyä vaaditaan monenlaisten asioiden parissa työskenneltäessä. Luovuus on pohjimmiltaan sitä, että ratkaistaan ongelmia ja kuvataiteen parissa ongelmanratkaisuja tehdään aktiivisesti kaikilla kuvantekemisen alueilla: piirtäen, maalaten, muotoillen ja näitä kaikkia tekniikoita soveltaen ja yhdistellen.

Taiteen perusopetuksessa opetussuunnitelman mukainen arvoperusta rakentuu tukemalla ihmisenä kasvamista, kehittäen luovuutta ja ajattelun taitoja. Opetuksen aikana tapahtuvan kommunikoinnin (opetuskeskustelu) kautta oppilas vastaanottaa ajatuksia, jotka herättävät parhaimmillaan heissä uusia ajatuksia ja reaktioita pohtia esteettisyyden, eettisyyden ja ekologisuuden kysymyksiä ja edelleen ohjaavat oppilaita pohtimaan elämän merkityksellisiä ja arvokkaita asioita. Kuvataiteiden parissa oppiminen on toiminnallista ja vuorovaikutteista työskentelyä kohti yhteisiä ja yksilöllisiä päämääriä luovuuden ja itseilmaisun polulla toinen toistaan kannustaen.

Kuvataidekasvatuksella on keskeinen rooli myös oppiaineiden yhteistyössä sekä laaja-alaisen osaamisen kehittämisessä. Laaja-alaisella osaamisella tarkoitetaan tietojen, taitojen, arvojen, asenteiden ja tahdon muodostamaa kokonaisuutta. Sillä tarkoitetaan myös kykyä käyttää osaamista kulloisenkin tilanteen edellyttämällä tavalla. Oppilaan omaksumat arvot, asenteet ja tahto toimia vaikuttavat olennaisesti siihen, miten hän käyttää tietojaan ja taitojaan.

Luova itsensä toteuttaminen on kulunut klisee, mutta silti yhteiskuntamme arvostaa tätä piirrettä valtavasti. Luovuuden kautta kaikki tapahtuu paremmin, valoisammin ja onnellisemmin. Se vaikuttaa mielialaan ja terveyteen. Luovina olemme rohkeampia, uskallamme enemmän ja valamme hyvää itsetuntoa ympärillemmekin.

Kuvataiteen perusopinnoista syventäviin opintoihin on jokaisella oppilaalla oma polkunsa. Kuvataidetta voi taiteen perusopinnoissa harrastaa yhtälailla tutkintoon tähtäävästi, kuin aloittamalla opinnot minkä ikäisenä tahansa kuvataideryhmässä tutustuen monipuolisiin mahdollisuuksiin itsensä ilmaisemisessa kuvataiteen keinoin.

Syventävien opintojen oppilas hahmottelee maapalloa ikosaedrimuotoon rakentamalleen maalauspohjalle.

Perusopetusryhmäni oppilaat piirtävät tekemiään kaarnalaivoja paperimyrskyssä.







Kommentit

Suositut tekstit