Kuvataidekoulu-moodi
”Täällä tulee kuvataidekoulu-moodi
päälle. Tulee tehtyä sellaisia asioita, joita ei kotona tulisi
tehtyä.”
”Luovuus naksahtaa päälle täällä
kuviskoulussa ja jotenkin ajatus vapautuu.”
”Joskus ei meinaa irrota, mutta sit
kun vaan alkaa hahmotella jotain, niin idea lopulta tulee, kotona ei
jaksaisi.”
Siinä muutamia kirjaamiani
oppilaitteni pohdintoja kuvataideopinnoistaan, keskusteltuamme siitä,
mikä on se tekijä, joka saa heidät tulemaan kuvataidekouluun ja
sitoutumaan opintoihinsa vuosikausiksi.
Luovia ihmisiä tarvitaan monella
alalla ja ongelmanratkaisukykyä vaaditaan monenlaisten asioiden
parissa työskenneltäessä. Luovuus on pohjimmiltaan sitä, että
ratkaistaan ongelmia ja kuvataiteen parissa ongelmanratkaisuja
tehdään aktiivisesti kaikilla kuvantekemisen alueilla: piirtäen,
maalaten, muotoillen ja näitä kaikkia tekniikoita soveltaen ja
yhdistellen.
Taiteen perusopetuksessa
opetussuunnitelman mukainen arvoperusta rakentuu tukemalla ihmisenä
kasvamista, kehittäen luovuutta ja ajattelun taitoja. Opetuksen
aikana tapahtuvan kommunikoinnin (opetuskeskustelu) kautta
oppilas vastaanottaa ajatuksia, jotka herättävät parhaimmillaan
heissä uusia ajatuksia ja reaktioita pohtia esteettisyyden,
eettisyyden ja ekologisuuden kysymyksiä ja edelleen ohjaavat
oppilaita pohtimaan elämän merkityksellisiä ja arvokkaita asioita.
Kuvataiteiden parissa oppiminen on toiminnallista ja
vuorovaikutteista työskentelyä kohti yhteisiä ja yksilöllisiä
päämääriä luovuuden ja itseilmaisun polulla toinen toistaan
kannustaen.
Kuvataidekasvatuksella on keskeinen
rooli myös oppiaineiden yhteistyössä sekä laaja-alaisen osaamisen
kehittämisessä. Laaja-alaisella osaamisella tarkoitetaan tietojen,
taitojen, arvojen, asenteiden ja tahdon muodostamaa kokonaisuutta.
Sillä tarkoitetaan myös kykyä käyttää osaamista kulloisenkin
tilanteen edellyttämällä tavalla. Oppilaan omaksumat arvot,
asenteet ja tahto toimia vaikuttavat olennaisesti siihen, miten hän
käyttää tietojaan ja taitojaan.
Luova itsensä toteuttaminen on kulunut klisee, mutta silti yhteiskuntamme arvostaa tätä piirrettä valtavasti. Luovuuden kautta kaikki tapahtuu paremmin, valoisammin ja onnellisemmin. Se vaikuttaa mielialaan ja terveyteen. Luovina olemme rohkeampia, uskallamme enemmän ja valamme hyvää itsetuntoa ympärillemmekin.
Kuvataiteen perusopinnoista syventäviin opintoihin on jokaisella oppilaalla oma polkunsa. Kuvataidetta voi taiteen perusopinnoissa harrastaa yhtälailla tutkintoon tähtäävästi, kuin aloittamalla opinnot minkä ikäisenä tahansa kuvataideryhmässä tutustuen monipuolisiin mahdollisuuksiin itsensä ilmaisemisessa kuvataiteen keinoin.
Luova itsensä toteuttaminen on kulunut klisee, mutta silti yhteiskuntamme arvostaa tätä piirrettä valtavasti. Luovuuden kautta kaikki tapahtuu paremmin, valoisammin ja onnellisemmin. Se vaikuttaa mielialaan ja terveyteen. Luovina olemme rohkeampia, uskallamme enemmän ja valamme hyvää itsetuntoa ympärillemmekin.
Kuvataiteen perusopinnoista syventäviin opintoihin on jokaisella oppilaalla oma polkunsa. Kuvataidetta voi taiteen perusopinnoissa harrastaa yhtälailla tutkintoon tähtäävästi, kuin aloittamalla opinnot minkä ikäisenä tahansa kuvataideryhmässä tutustuen monipuolisiin mahdollisuuksiin itsensä ilmaisemisessa kuvataiteen keinoin.
Syventävien opintojen oppilas hahmottelee maapalloa ikosaedrimuotoon rakentamalleen maalauspohjalle. |
Perusopetusryhmäni oppilaat piirtävät tekemiään kaarnalaivoja paperimyrskyssä. |
Kommentit
Lähetä kommentti