Harjoittelu, jäljittely, toisto…
…näitä tarvitaan myös kuvataiteen opiskelussa. Pitkäjänteinen
harjoittelu tuottaa sitä hiljaista tietoa, jota on vaikea pukea sanoiksi.
Hiljainen tieto johtaa kykyyn soveltaa kaikkea muuta tietoa, se on ikään kuin tiedostamatonta
tietoa ja intuitiivista kykyä käyttää omaa kapasiteettiaan tilanteen vaatimalla
tavalla. Huippuammattilainen ei välttämättä ole hyvä ammatin opettaja, mikäli
hän ei osaa kertoa ymmärrettävästi miten asia tehdään ja mitä sen saavuttaminen
edellyttää.
Kuvataidekasvatuksessa jäljittelyssä on kyse havainnon
muuttamisesta 2- tai 3-ulotteiseksi kuvaksi. Tätä harjoitellaan opettelemalla
katsomaan. Näkemisessäkin on kyse oivaltamisesta ja juuri siihen opettajan
tulisi osata oppilaansa johdattaa erilaisin menetelmin.
Toistoa puolestaan tarvitaan itse kuvan tekemisen harjoittelun
ohella mm. niissä toimenpiteissä, jotka edeltävät varsinaista taiteellista
työskentelyä, kuten työskentelyvälineiden tarkoituksenmukainen käsittely,
niiden huolto sekä esim. maalauspohjan valmistaminen itsenäisesti.
Nämä kolme: harjoittelu, jäljittely ja toisto yhdessä
saavutetun oivalluksen kanssa voivat johtaa siihen hiljaiseen tietoon, jonka kautta
voidaan löytää ja saavuttaa se oman luovuuden ihanteellinen tila, flow.
Kuvataidekoulun oppilaitani maalaamassa hedelmäasetelmaa. |
Kommentit
Lähetä kommentti